Conclusió de l’enquesta de setembre del 2018
Després de realitzar una enquesta als nostres clients, per avaluar la nostra feina des d’un punt de vista extern, hem rebut 87 respostes, i n’hem extret les següents valoracions, que esperem que resolguin alguns dels inconvenients plantejats. Us agraïm molt la vostra participació, ja que és fonamental per tirar endavant un projecte de proximitat i contacte directe com el nostre.
La qualitat dels productes
Bona part de vosaltres heu indicat que la qualitat dels productes és alta, o molt alta, però hi ha hagut significatives queixes pel que fa, sobretot, a:
- Maduresa: Alguns productes arriben massa madurs. Aquest aspecte és difícil de controlar, degut a la immediatesa de la preparació de les comandes, i la falta de sistemes de conservació degut a la cerca de minimitzar processos en la gestió dels productes i, evidentment, de no generar pràctiques nocives pel medi i/o la qualitat del producte. Tot i així, farem especial atenció en la maduresa dels productes alhora de ser servits, per a evitar que passi de forma regular.
- Tamany de les peces: En agricultura ecològica, considerem que el tamany o forma dels productes no altera el seu gust ni la seva qualitat nutritiva, a més de trencar amb el sistema de producció enfocat a l’estètica i el transport de mercaderies. D’aquesta manera, prioritzant criteris de qualitat en els aliments, el tamany d’aquests sempre queda en un segon pla, tot i prioritzar, sempre que és possible, els tamanys i formes més regulars.
- Cops o peces trencades: A vegades es pot donar que el producte rep algun impacte durant el transport. És complicat gestionar el seu moviment evitant envalatges extra (criteri primordial en gestió ecològica), però farem especial atenció en la seva col·locació per a que no es donguin tals situacions.
- NOTIFICACIÓ DE PROBLEMES: Agraïm i demanem, sempre, que quan hi hagi un problema amb el producte rebut, sigui pel motiu que sigui, ens ho comuniqueu. Sempre que sigui possible farem l’abonament del producte malmès. I, a més, és primordial per saber en quin estat arriben algunes partides d’altres productors associats, que sense consumir-los, no podem apreciar. D’aquesta manera, podem millorar i evitar els desperfectes en el producte rebut.
Coneixes bé el nostre projecte i manera de treballar?
La majoria de vosaltres heu especificat que sí que coneixeu el nostre projecte, però us agradaria saber-ne més. Degut a no voler enviar informació regular a través de Whatsapp, per a evitar saturar les vies de comunicació directa, és difícil fer arribar el nostre dia a dia a tots els clients. Així, us animem a seguir-nos a les nostres pàgines de Facebook, Instagram, o Twitter, per tal de veure una actualització regular de la nostra activitat, així com a assistir sempre que volgueu (sota cita prèva i en grups) a la nostra finca per a poder conèixer l’espai i la manera de treballar i produïr el que menjem.
Els preus dels productes
De les 87 respostes, 1 considerava que el preu era baix, 57 acceptable, 23 car, i 1 molt car. Tot i que molts dels que heu seleccionat l’opció “car”, heu especificat que anava en relació a l’economia individual/familiar, i no a la qualitat/preu del producte. Tot i així, m’agradaria especificar alguns punts, per tal de poder fer entendre per què els preus en agricultura ecològica són els que són:
- Producció pausada: en agricultura ecològica, al no disposar de fertilitzants químics ni acceleradors sintètics de creixement i maduració, els productes passen més temps a camp, de manera que el seu preu per kg augmenta en relació al producte convencional.
- Accés a la terra: Degut a la massificació de la urbanització, la poca terra cultivable que queda és de difícil accés, tan per la seva poca capacitat, com per els preus desorbitats que se’n demanen en certes zones (degut a la seva demanda, i als preus que ha marcat la indústria de la compraventa de planta ornamental, l’especulació en espais agrícoles destinats a zones d’aparcament per a grans vehicles, i els preus de lloguer que marquen grans empreses distribuïdores per a propiciar el control de les explotacions).
- Desherbatge manual: com que no utilitzem herbicides per tal d’eliminar les herbes adventícies de l’hort, la seva retirada ha de ser manual i/o mecanitzada (amb tracció animal en el nostre cas). El desherbatge és una de les parts més habituals en la producció d’hortalisses, de manera que, al fer-ho de forma manual/mecànica, necessitem molta més mà d’obra per a poder mantenir els cultius en el seu estat òptim.
- Varietats antigues: moltes de les varietats que utilitzem son de procedència antiga, amb poca manipulació, per tal de tenir plantes més adaptades al nostre territori, minimitzant-ne els tractaments, i de més elevada qualitat. Això, però, molt sovint implica una disminució en la seva producció respecte a varietats híbrides comercials i, per tant, el seu preu es veu afectat.
- Competència deslleial: El producte hortícola/fructícola convencional, a més de ser produït industrialment i de forma abusiva amb el medi, acostuma a provenir de zones on el seu cultiu és més econòmic, per raons d’extensió de terreny i preu d’arrendament, disponibilitat d’aigua, o ma d’obra molt econòmica, com és el cas dels productes cultivats en països extrangers. Això provoca (a més d’una molt baixa qualitat dels aliments, la contaminació ambiental, i l’explotació laboral), la falsa sensació de que el producte alimentari d’orígen vegetal és, o hauria de ser, molt econòmic.
- Dignitat pagesa: La pagesia catalana, igual que la de bona part del món, pateix la situació de pertànyer a un gremi elemental, però molt mal tractat, tan per l’administració, com per la indústria alimentaria i el grans distribuïdors/venedors. Això demana una urgent, encara que gradual, pujada dels salaris i la qualitat de vida dels i les pageses, per tal d’evitar l’extinció dels mateixos, i mantenir la nostra capacitat d’accedir a aliments frescos i de qualitat, així com de respectar i mantenir vius els espais i paisatges rurals.
Fer la comanda de divendres/dilluns, per dijous
Bona part de les enquestes sol·licitaven poder fer la comanda amb menys distància del dia d’entrega i, també, rebre-la a principis de setmana. En aquest cas, no podem fer cap millora, de moment, ja que al rebre producte d’altres pagesos, a més del nostre, i haver de programar les collites, gestionar les comandes, i fer-ne la seva distribució, ens és inviable escurçar els terminis o avançar-ne l’entrega. De totes maneres, seguirem pensant en maneres de fer-ho més senzill i còmode.
Pel que fa a la possibilitat de gaudir d’un espai físic (botiga) on venir a comprar, de moment no disposem de la possibilitat de tirar-ho endavant, però és una opció que contemplem sovint, així que tot pot ser, en un futur!
Productes que es troben a faltar
Respecte a productes desitjats que no oferim, principalment hi ha demanda de més varietat de fruita. Aconseguir fruita de productors ecològics catalans és complicat, ja que gestionen partides molt grosses que no podem, ara per ara, assumir. Tot i així, mirarem d’ampliar el ventall d’oferta en la mesura del possible. Pel que fa a platans, mangos,… i altres fruites de clima tropical, de moment en restringim la venda, entenent que trencaríem el concepte del producte de proximitat, degut a que són sempre produïts a grans distàncies.
Notificació de faltes
Hem vist molt positiva la idea de notificar al moment de preparar la comanda, si hi ha alguna falta en la mateixa, per a que quan rebeu la cistella no sigui cap sorpresa, i ho pogueu anar a cercar a un altre lloc si hi comptàveu específicament. Ja hem instaurat aquesta pràctica!
Forma de pagament
La forma de pagament, que en el cas dels punts d’entrega és només a través de transferència bancària, suposa problemes per a alguns. Cal dir que aquest sistema l’utilitzem per tal d’evitar la feina extra per als establiments on es recullen els nostres productes de fer el cobrament, i tenir previsió de canvi. Pels que el vostre banc us cobra comissió, podeu utilitzar l’aplicació mòbil Verse, ja que des d’allà s’eviten les comissions.
En les entregues a domicili, es pot fer el pagament tant per transferència com en efectiu.
Moltes gràcies!
El Turó d’en Rompons
Deixa un comentari